Green Ship 12 jul 2021

Datum : 2021-07-12
Under 2018 lade TT-Line ordern att bygga ett ny Green Ship-fartyg, som kommer att levereras 2022 och användas som den nya "Nils Holgersson" i TT-Lines trafik på Östersjön. Sedan dess har man med spänning sett hur den senaste generationen fartyg växer fram.

Med dagens sjösättning av det andra Green Ship har TT-Line nått ännu en viktig milstolpe i sitt nya LNG-byggprojekt. När fartyget sjösattes har torrdockan där vårt fartyg byggdes fyllts med vatten tills fartyget var flytande. Med hjälp av bogserbåtar har vårt andra Green Ship guidats till utrustningskajen. Från och med nu påbörjas interiörarbetet för det andra moderna passagerarfartyget.

TT-Line är det första rederiet och en pionjär i södra Östersjön som använder LNG för sina två nya Green Ships. LNG står för flytande naturgas, som för närvarande anses vara det renaste marina bränslet. De betydande utsläppsminskningarna för de nya TT-Line Green Ships möjliggör årliga besparingar på 93% fint damm/partiklar, 98% svaveloxider och 82% kväveoxider jämfört med MGO (Marine Gas Oil) och säkerställer därmed renare luft både till sjöss och speciellt i hamnarna.

Det är inte bara användningen av LNG som gör de nya Green Ships till de mest miljövänliga fartygen i företagets historia. Den allmänna effektiviteten av fartygsdriften i kombination med den ökade kapaciteten för gods och passagerare möjliggörför en förbättring av koldioxidutsläppen med upp till 60% per transporterad enhet.

"Vi är stolta över att vi sätter den nya standarden när det gäller utsläppsminskning inom färjebranschen med våra Green Ships", säger Anette Wugk HR och pressansvarig.

TT-Line tar sitt ansvar för att skydda natur och miljön på största allvar och kan se tillbaka på en lång tradition inom detta område. I åratal har innovativa lösningar för miljövänlig fartygsdrift införts på TT-Line. Med byggandet av de två nya Green Ships gör TT-Line ytterligare framsteg och investerar i en hållbar framtid.

Press contact:

0410-56268

TT-Line erbjuder det tätaste linjenätet i direkttrafik till södra Sverige. Med upp till 18 avgångar om dagen och sju fartyg ansluter TT-Line de tyska hamnarna Travemünde och Rostock, den polska hamnen świnoujście och den litauiska hamnstaden Klaipėda med Trelleborg i södra Sverige. Rederiet är marknadsledande inom passagerar- och godstrafik mellan Tyskland och Sverige. Förbindelsen mellan de två länderna har funnits sedan 1962.

För många år sedan introducerade TT-Line miljövänliga lösningar för fartygsdriften. Installationen av dieselelektriska drivsystem i den befintliga flottan uppnåddes en ytterligare minskning av utsläppen av föroreningar. Med strömlinjeformade skrovformer och förbrukningsoptimerad hastighetshantering förbättras koldioxidavtrycket kontinuerligt. TT-Line installerade ett avgasskrubbersystem på färjan Nils Dacke för första gången sommaren 2014. Skrubbern avlägsnar svaveloxid (SOx) och partiklar från avgaserna. TT-Line använder nu avgasreningsteknik på färjorna Nils Holgersson, Peter Pan, Nils Dacke och Marco Polo. År 2018 förlängdes Peter Pan-färjan med 30 meter och därmed minskade utsläppen per transporterad fordonsenhet med upp till 25%. Senast utvecklades TT-Lines "Green Ship Concept" vidare och byggandet av det första Green Ship startade i december 2019. Som första rederi och därmed som en pionjär i södra Östersjön använder TT-Line LNG för sina nya Green Ships och investerar därmed i en hållbar framtid.

Hållbart resande på TT-Line

Full fart framåt - TT-Line investerar i en hållbar framtid!
Med upp till 18 avgångar per dygn förbinder TT-Lne de största tyska Östersjöhamnarna Travemünde och Rostock samt polska Świnoujście och Klaipeda i Litauen den sydsvenska knutpunkten Trelleborg.

Våra nya Green Ships

Som det första rederiet i södra Östersjön att använda LNG som drivmedel är TT-Line en pionjär i södra Östersjön med sina nya Green Ships. Det bygger på det framgångsrika Green Ship konceptet.