Påskerbjudande 15% rabatt på alla paketresor med kod: MARCH24

Just nu! Boka och spara upp till 25% med kod EASTER24 på överfarter till Tyskland.

Green Ship 09 mar 2022

Datum: 2022-03-07
Lübeck-Travemünde, 7 mars 2022 - TT-Line, Östersjöfärjelinjen, som firar sin 60-årsdag i år, är det första rederiet i södra Östersjön som fokuserar helt på hållbarhet - från maskinrummet till catering hanteringen. Idag är det dags - den första av två av en helt ny generation färjor kallade Green-Ships har levererats till Travemünde-rederiet. Fartyget, som seglar under tysk flagg, har en rad framåtblickande teknologier att erbjuda. "Hållbarhet är framtidens elementära ämne", säger Anette Wugk, HR- och Pressansvarig. Bevarandet av naturresurser är av central betydelse för företaget. "Vi vill anta dessa utmaningar och föra samman ekonomi och ekologi - även och särskilt inom sjöfarten", säger Anette Wugk.

Därför var kraven på de nya fartygen höga: Green Ship Nils Holgersson är den första färjan i södra Östersjön som trafikeras med miljövänlig flytande naturgas (LNG), som i dagsläget anses vara det renaste fartygsbränslet och jämfört med konventionella drivningar, minskar utsläppen av fint stoft med 93 procent, svaveldioxid med 98 procent och kväveoxider med 82 procent. De nya Green Ships kommer också att vara exceptionella när det gäller klimatskadliga CO2-utsläpp. Kombinationen av den betydligt bättre utsläppsbalansen av LNG, effektivare fartygsdrift och väsentligt ökad kapacitet för frakt och passagerare gör att CO2-balansen kan förbättras med upp till 60 procent.

Förutom det miljövänliga bränslet är ytterligare konsekventa investeringar i miljövänlig teknik innovativa: Ett energieffektivt luftkonditioneringssystem säkerställer minimal energiförbrukning. Motorns värmeåtervinningssystem sparar ytterligare energi. Green Ship är även fullt utrustad med LED-ljuskällor, som minskar strömförbrukningen med 80 % och säkerställer en tio gånger längre livslängd. Det optimerade skrovet, inklusive en specialdesignad bulb i fören, resulterar i låg bränsleförbrukning med tanke på fartygets hastighetsprofil. Speciella axeltätningar med extra luftkammare förhindrar vattenförorening från smörjolja. En omfattande avfallshantering sparar resurser och endast miljövänliga kylvattentillsatser och rengöringsmedel används. Plastprodukter undviks så långt det är möjligt. Generellt sett är nyckelaspekten vid val av leverantörer deras lösningar gällande miljövänlighet. Mer än 90 procent av tekniken i det nya Green Ship kommer att tillhandahållas av europeiska leverantörer. Dessutom har resenärerna 32 laddplatser på bildäck, där elfordon bekvämt kan laddas under överfarten. Hållbart agerande gäller även för livet ombord. Lokala produkter från Sverige, förbokning av måltider (även för att undvika matsvinn), återanvändbart porslin och hållbara produkter i ombordbutiken.

Några dagar efter leverans i Kina ger sig fartyget iväg på sina 11 602 nautiska mil och 36 dagars resa till Travemünde med en medelhastighet på runt 18 knop. TT-Lines besättning har varit på plats i några månader och har bekantat sig med den nya tekniken. "Jag är glad att vi är på gång och att jag kan ta hem vår nya Nils Holgersson", säger kapten Stephan Schipplick.

Färden går längs Afrikas östkust i riktning mot Suezkanalen, varför omfattande åtgärder mot piratattacker inleddes ombord. I Gibraltarsundet är det en mellanlandning i Algeciras för att bunkra bränsle, hämta ytterligare utrustning och servicepersonal samt utföra slutliga utrustningsåtgärder. Rutten leder slutligen via Skagen till Travemünde, där driftstart väntas i slutet av april.

Pressekontakt:

Anette Wugk

Anette.wugk@ttline.se

TT-Line erbjuder det tätaste linjenätet i direkttrafik till södra Sverige. Med upp till 18 dagliga avgångar och sju fartyg förbinder TT-Line de tyska Östersjöhamnarna Travemünde och Rostock, den polska hamnen Świnoujście och den litauiska hamnen Klaipėda med Trelleborg i södra Sverige. Rederiet är marknadsledande inom passagerar- och godstrafik mellan Tyskland och Sverige. Kopplingen mellan de två länderna har funnits sedan 1962.

Miljövänliga lösningar för fartygsdrift introducerades på TT-Line för flera år sedan. Installationen av dieselelektriska drivsystem i den befintliga flottan resulterade i en ytterligare minskning av föroreningsutsläppen. Med strömlinjeformade skrovformer och förbrukningsoptimerad hastighetshantering förbättras CO2-"fotavtrycket" kontinuerligt. Redan sommaren 2014 installerade TT-Line för första gången ett avgasskrubbersystem på Nils Dacke-färjan. Förutom svaveloxid (SOx) tar skrubbarna även bort partiklar från avgaserna. TT-Line använder nu avgasreningstekniken på färjorna Nils Holgersson, Peter Pan, Nils Dacke och Marco Polo. Under 2018 utökades Peter Pan-färjan med 30 meter, vilket minskade utsläppen per transporterad fordonsenhet med upp till 25 %. Senast vidareutvecklade TT-Line "Green Ship Concept" och började bygga det första av två Green Ships i december 2019. Som första rederi, och därmed en pionjär i södra Östersjön, använder TT-Line LNG för sin nya Green Ships och investerar därmed i en hållbar framtid.

Vårt nya Green Ship

Som första rederi och pionjär i södra Östersjön kan nya Green Ship köras på LNG. Det nya fartyget är utvecklat från det framgångsrika företagskonceptet Green Ships.

Hållbarhet på TT-Line

Full fart framåt - TT-Line investerar i en hållbar framtid!
Med upp till 18 avgångar dagligen förbinder TT-line de största Tyska Östersjöhamnarna Travemünde och Rostock samt Świnoujście i Polen och Klaipėda i Litauen med det sydsvenska trasportnavet Trelleborg, Sveriges viktigaste hamn.

Visa Mastercard Diners Club Swish D21