Boka nu och spara upp till 15% på Returpaket till Tyskland.

Allmänt 07 feb 2023

Datum: 2023-02-07

TT-Line lägger till ytterligare en svensk destination till sitt linjenät. Under april 2023 kommer den sydsvenska hamnen i Karlshamn att integreras i den befintliga tidtabellen med färjelinjer till Baltikum.

TT-Line har utökat sin kapacitet till följd av igångsättandet av företagets andra nybyggda Green Ship, Peter Pan, genom att utöka linjenätets avgångsfrekvens samt att man lagt till ytterligare en svensk destination. Den nya förbindelsen är Karlshamns Hamn i Sverige och Klaipėda i Litauen, med möjlighet för vidare resor till Travemünde, Rostock och Świnoujście på kontinenten. TT-Line kommer att erbjuda förbindelse till och från Klaipėda och Karlshamn upp till sex gånger per vecka med en restid på ca 13 timmar. Sträckan mellan Trelleborg och Klaipėda kommer fortsatt finnas kvar medan Karlshamn erbjuds som ett nytt tillägg.

Genom att integrera Karlshamns Hamn i vårt linjenät stärker vi särskilt trafiken till och från Klaipėda i Litauen och kan erbjuda våra kunder från centrala och östra Sverige en mer attraktiv förbindelse till de baltiska länderna", säger Hanns H. Conzen, vd för TT-Line.

TT-Line stärker därmed trafiken mellan kontinenten, Skandinavien och de baltiska staterna. Hamnen i Karlshamn i sydöstra Blekinge är en av Sveriges största hamnar och är väl belägen för trafik till östra Sverige.

Förra veckan gick TT-Lines nya Green Ship, Peter Pan, framgångsrikt i drift för färjerederiet. Med ökad transportkapacitet och en allt miljövänligare flotta är rederiet nu nöjda med att kunna fira ytterligare en milstolpe i år. De tillagda linjerna mellan Karlshamn och Klaipėda kommer trafikeras av TT-Lines färjeflotta.

Press:

TT-Line erbjuder det tätaste linjenätet i direkttrafik till södra Sverige. Med upp till 18 dagliga avgångar och sju fartyg förbinder TT-Line de tyska Östersjöhamnarna Travemünde och Rostock, den polska hamnen Świnoujście och den litauiska hamnen Klaipėda med Trelleborg i södra Sverige. Rederiet är marknadsledande inom passagerar- och godstrafik mellan Tyskland och Sverige. Kopplingen mellan de två länderna har funnits sedan 1962.

Miljövänliga lösningar för fartygsdrift introducerades på TT-Line för flera år sedan. Installationen av dieselelektriska drivsystem i den befintliga flottan resulterade i en ytterligare minskning av föroreningsutsläppen. Med strömlinjeformade skrovformer och förbrukningsoptimerad hastighetshantering förbättras CO2-"fotavtrycket" kontinuerligt. Redan sommaren 2014 installerade TT-Line för första gången ett avgasskrubbersystem på Nils Dacke-färjan. Förutom svaveloxid (SOx) tar skrubbarna även bort partiklar från avgaserna. TT-Line använder nu avgasreningstekniken på färjorna Nils Holgersson, Peter Pan, Akka, Tinker Bell, Nils Dacke och Marco Polo. Under 2018 utökades Peter Pan-färjan med 30 meter, vilket minskade utsläppen per transporterad fordonsenhet med upp till 25 %. Senast vidareutvecklade TT-Line "Green Ship Concept" och började bygga det första av två Green Ships i december 2019. Som första rederi, och därmed en pionjär i södra Östersjön, använder TT-Line LNG för sin nya Green Ships och investerar därmed i en hållbar framtid.