Män anser sig vara säkrare bilförare än kvinnor

Datum: 2014-05-06

Svenska män har ett större förtroende för den egna bilkörningen än vad svenska kvinnor har, och så många som sex av tio män anser att de kör säkrare än sin partner. Det visar en undersökning gjord på 1 048 svenska bilister, utförd av undersökningsföretaget Netigate på uppdrag av TT-Line.

Hälften av svenskarna (50 procent) upplever att de kör säkrare än sin partner. När resultatet bryts ner på kön framgår det att männen litar mer på sin egen förmåga bakom ratten än kvinnorna, som till större del litar på sin partner. Det visar TT-Lines årliga undersökning, gjord på 1 048 bilister utförd av undersökningsföretaget Netigate.

Hela 59 procent av Sveriges män, i samtliga åldersgrupper, upplever att de kör säkrare än sin partner. Bland kvinnorna är det endast 37 procent som tycker att den egna bilkörningen är mer pålitlig. Forskningen* visar att män tar betydligt fler risker i trafiken, kör fortare än hastighetsbegränsningen samt kör rattfulla i större utsträckning än kvinnor.

– Säkerheten bakom ratten är av högsta prioritet för de allra flesta och en viktig fråga för oss på TT-Line. Många som reser med oss är dessutom barnfamiljer och då är det ännu viktigare att köra säkert. Med den här undersökningen vill vi uppmärksamma frågan för att bidra till förbättrad trafiksäkerhet, säger Tony Hansson, marknadsansvarig TT-Line.

* Följande studie har refererats: Trafikverket, Trafiksäkerhet. Resultat från trafiksäkerhetsenkäten 2012, Publikationsnummer: 2012:192, ISBN: 978-91-7467-390-6

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 073-338 86 24, karolina@rippler.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i januari 2014 av undersökningsföretaget Netigate, som på uppdrag av rederiet TT-Line har frågat 1 048 personer med körkort eller tillgång till bil frågor bland annat på ämnena; bilsemester i Europa och Polen som resmål. Samtliga respondenter bor i Sverige och är mellan 18 och 90 år gamla.