Bilsemester allt mer populärt bland svenskar

Datum: 2014-03-05

- Varannan 80-talist planerar bilsemester i Europa 2014

Allt fler svenskar väljer att åka på bilsemester under sin ledighet. Mest populärt är det bland 80-talister, där närmare varannan planerar att åka på bilsemester under 2014. Friheten med bilen lockar mest och favoritresmålet är Tyskland. Det visar en ny undersökning utförd av undersökningsföretaget Netigate på uppdrag av TT-Line.

Blir år 2014 bilsemesterns år? Det verkar så. 38 procent (26 procent år 2013) av svenskarna planerar att upptäcka Europa i bil i år och bland 80-talisterna är bilsemestern mer populär än någonsin. Hela 48 procent (28 procent år 2013) i åldersgruppen planerar att åka på bilsemester. Det visar TT-Lines undersökning som årligen kartlägger svenskarnas syn på bilsemester, där 1 048 personer 18-90 år har medverkat.

En anledning till den ökade populariteten kan vara den frihet som bilen ger. Friheten är den främsta orsak till att svenskarna väljer att ta bilen till en slutdestination i Europa (74 procent).

– Många eftersträvar en personlig semester och ett genuint äventyr. Då är frihet en viktig ingrediens. En bilsemester ger möjlighet att planera sin egen resrutt, upptäcka lokala guldkorn och göra spontana avstickare längs vägen, säger Tony Hansson, marknadsansvarig TT-Line.

Tyskland är favoritresmålet
45 procent av svenskarna reser helst till Tyskland under sin bilsemester i år, 38 procent åker till Italien och 36 procent besöker helst Frankrike. Tyskland är populärt i alla åldersgrupper även om 80- och 90-talisterna sätter Italien främst på önskelistan (52 respektive 48 procent).

Topplista: De populäraste resmålen för bilsemester i Europa 2014*:
1. Tyskland, 45 procent
2. Italien, 38 procent
3. Frankrike, 36 procent
4. Österrike, 21 procent
5. Spanien, 19 procent
* Respondenterna valde 1-3 svarsalternativ.

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 073-338 86 24, karolina@rippler.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i januari 2014 av undersökningsföretaget Netigate, som på uppdrag av rederiet TT-Line har frågat 1 048 personer med körkort eller tillgång till bil frågor om bilsemester i Europa. Samtliga respondenter bor i Sverige och är mellan 18 och 90 år gamla.